Murid-murid bermasalah
pembelajaran ialah murid yang
mempunyai kekurangan dan ketidakupayaan dari segi
mental, emosi, sosial dan fizikal. Mereka tidak
mempunyai berkebolehan untuk mengikuti pelajaran
secara normal seperti murid lain.Oleh yang demikian,
pelaksanaan kurikulum pendidikan khas membolehkan
guru-guru mengubahsuai teknik pengajaran dan
pembelajaran bagi mencapai matlamat Pendidikan Khas.
Usaha ini dapat memastikan murid-murid terlibat secara aktif
serta membantu proses pengajaran dan pembelajaran menjadi
lebih berkesan, bermakna dan menggembirakan.Salah satu
daripadanya ialah melalui terapi fizikal. Sejajar dengan inilah
maka terapi berkuda dipilih bagi memberi pengalaman
bermanfaat agar guru lebih berkeyakinan dan berkemahiran
apabila berhadapan dengan murid-murid pendidikan khas ini.
Justeru itu,
murid-murid
pendidikan khas
juga lebih
berkeyakinan
disamping
menambahbaikan
pergerakan
motor
kasar,
motor
halus
dan
perkembangan kecergasan fizikal bagi menambah kemahiran
kehidupan seharian. Berkuda adalah salah satu daripada aktiviti
yang sangat menyeronokkan. Seringkali aktiviti ini dianggap
sebagaiaktiviti dikalangan golongan elit sahaja.Justeru itu tidak
ramai yang mengetahui bahawa aktiviti ini juga telah dijadikan
sebagai aktiviti terapi bagi kanak-kanak istimewa sebagaimana
yang dilaksanakan oleh Riding For The Disable Malaysia (RDAM).
Aktiviti ini juga boleh diaplikasikan kepada pelbagai peringkat
usia.Terapi berkuda ini mempunyai teknik-teknik khusus yang
perlu diketahui oleh setiap Jurulatih dan pembantunya agar
keselamatan Kanak-kanak istimewa berkenaan terjamin.
Justeru itu tidak ramai yang mengetahui bahawa aktiviti ini juga
telah dijadikan sebagai aktiviti terapi bagi kanak-kanak istimewa
sebagaimana yang dilaksanakan oleh Riding For The Disable
Malaysia (RDAM).Aktiviti ini juga boleh diaplikasikan kepada
pelbagai peringkat usia.Terapi berkuda ini mempunyai
teknik-teknik khusus yang perlu diketahui oleh setiap Jurulatih
dan pembantunya agar keselamatan Kanak-kanak istimewa
berkenaanterjamin.Secara umumnya keistimewaan terapi
berkuda ini ialah ianya berkesan untuk kesihatan dan
dapat membantu membina kekuatan otot dengan syarat
ianya dilakukan secara berterusan oleh kanak-kanak istimewa
berkenaan. Meningkatkan motivasi murid,meningkatkan semangat,
penampilan diri, membenarkan perasaan berdikari,merasakan
pencapaian Individu dan merasakan keupayaan untuk mengawal
keadaan. Memperbaiki pengawalan kepala, memperbaiki
mempertingkatkan kelenturan(Kepelbagaian pergerakan),
memperbaiki koordinasi dankeseimbangan.Menunggang kuda
mula dijadikan kaedah rawatan sejak 1875 bagi pesakit yang
mengalami pelbagai masalah kesihatan,termasuk gangguan
neurologi, sakit sendi, hilang keupayaan bergerak dan
mengimbangi diri.
mempunyai kekurangan dan ketidakupayaan dari segi
mental, emosi, sosial dan fizikal. Mereka tidak
mempunyai berkebolehan untuk mengikuti pelajaran
secara normal seperti murid lain.Oleh yang demikian,
pelaksanaan kurikulum pendidikan khas membolehkan
guru-guru mengubahsuai teknik pengajaran dan
pembelajaran bagi mencapai matlamat Pendidikan Khas.
Usaha ini dapat memastikan murid-murid terlibat secara aktif
serta membantu proses pengajaran dan pembelajaran menjadi
lebih berkesan, bermakna dan menggembirakan.Salah satu
daripadanya ialah melalui terapi fizikal. Sejajar dengan inilah
maka terapi berkuda dipilih bagi memberi pengalaman
bermanfaat agar guru lebih berkeyakinan dan berkemahiran
apabila berhadapan dengan murid-murid pendidikan khas ini.
murid-murid
pendidikan khas
juga lebih
berkeyakinan
disamping
menambahbaikan
pergerakan
motor
kasar,
motor
halus
dan
perkembangan kecergasan fizikal bagi menambah kemahiran
kehidupan seharian. Berkuda adalah salah satu daripada aktiviti
yang sangat menyeronokkan. Seringkali aktiviti ini dianggap
sebagaiaktiviti dikalangan golongan elit sahaja.Justeru itu tidak
ramai yang mengetahui bahawa aktiviti ini juga telah dijadikan
sebagai aktiviti terapi bagi kanak-kanak istimewa sebagaimana
yang dilaksanakan oleh Riding For The Disable Malaysia (RDAM).
Aktiviti ini juga boleh diaplikasikan kepada pelbagai peringkat
usia.Terapi berkuda ini mempunyai teknik-teknik khusus yang
perlu diketahui oleh setiap Jurulatih dan pembantunya agar
keselamatan Kanak-kanak istimewa berkenaan terjamin.
Justeru itu tidak ramai yang mengetahui bahawa aktiviti ini juga
telah dijadikan sebagai aktiviti terapi bagi kanak-kanak istimewa
sebagaimana yang dilaksanakan oleh Riding For The Disable
Malaysia (RDAM).Aktiviti ini juga boleh diaplikasikan kepada
pelbagai peringkat usia.Terapi berkuda ini mempunyai
teknik-teknik khusus yang perlu diketahui oleh setiap Jurulatih
dan pembantunya agar keselamatan Kanak-kanak istimewa
berkenaanterjamin.Secara umumnya keistimewaan terapi
berkuda ini ialah ianya berkesan untuk kesihatan dan
dapat membantu membina kekuatan otot dengan syarat
ianya dilakukan secara berterusan oleh kanak-kanak istimewa
berkenaan. Meningkatkan motivasi murid,meningkatkan semangat,
penampilan diri, membenarkan perasaan berdikari,merasakan
pencapaian Individu dan merasakan keupayaan untuk mengawal
keadaan. Memperbaiki pengawalan kepala, memperbaiki
mempertingkatkan kelenturan(Kepelbagaian pergerakan),
memperbaiki koordinasi dankeseimbangan.Menunggang kuda
mula dijadikan kaedah rawatan sejak 1875 bagi pesakit yang
mengalami pelbagai masalah kesihatan,termasuk gangguan
neurologi, sakit sendi, hilang keupayaan bergerak dan
mengimbangi diri.
0 ulasan:
Catat Ulasan